به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، جلیل سالاری با تاکید کرد بر اینکه این شرکت فرآوردههای نفتی را براساس استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان استاندارد و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی عرضه میکند، تولید نشدن خودرو متناسب با سوخت یورو 4 و 5 در کشور را یکی از علتهای توزیع نشدن گازوییل با کیفیت روز اروپا در جایگاههای سوخت کشور اعلام کرد.
** 16میلیارد دلار سرمایهگذاری برای سوخت پاک
وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش ضمن تامین نیاز کشور روزانه موظف به انتقال 250 میلیون لیتر فرآورده نفتی است، گفت: با توجه به نیاز کشور این شرکت به دنبال ارتقاء کیفیت فرآوردههای نفتی براساس استانداردهای روز جهان است.
سالاری با اشاره به اینکه در راستای این هدف طبق برنامه چهارم توسعه طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی و ارتقاء کیفیت فرآوردههای تولیدشده در پالایشگاههای کشور در حال اجراست، گفت: تاکنون 16 میلیارد دلار در این زمینه سرمایهگذاری صورت گرفته است.
** کمک 20 هزار میلیاردی به صنایع خودروسازی
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش یادآور شد: همچنین به موازات سرمایهگذاری برای افزایش کیفیت فرآوردههای تولیدی در پالایشگاههای کشور، وزارت نفت با خودروسازان برای ساخت خودروی دیزلی پایه سبک اقدامات پژوهشی انجام داده است بهطوری که تاکنون این وزارتخانه 20 هزار میلیارد ریالی به صنایع خودروسازی در این جهت کمک کرده است.
** بازیافت روزانه 1200تن گوگرد از فرآوردههای نفتی
وی با اعلام اینکه تا پایان امسال بازیافت گوگرد از فرآوردههای نفتی به 1200 تن افزایش خواهد یافت، گفت: قبل از اجرای طرحهای بهینهسازی و ارتقاء کیفیت فرآوردههای نفتی در پالایشگاههای کشور این رقم 120تن بود، اما به تدریج با راهاندازی برخی از این طرحها در حال حاضر گوگرد تولیدی به 500 تن رسیده است.
سالاری با اشاره به اینکه طبق استانداردهای جهانی باید گوگرد گازوئیل 50 پی.پی.ام و گوگرد بنزین 20 پی.پی.ام باشد گفت: پیش از اجرای طرحهای بهینهسازی و ارتقاء کیفیت فرآوردههای نفتی پالایشگاهها گوگرد گازوئیل هفت هزار پی.پی.ام بود.
** تولید 18 میلیون گازوئیل با استاندارد روز اروپا
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اعلام اینکه در حال حاضر روزانه 18 میلیون گازوئیل به استاندارد یورو 4 و یورو 5 تولید میشود، گفت: گوگرد این فرآورده 50 پی.پی.ام است.
** خودرویی برای مصرف گازوییل یورو4 و5 تولید نشده است
وی در مورد عرضه گازوئیل با استاندارد یورو 4 و یورو 5 اظهار کرد: با وجود اینکه گازوئیل براساس استانداردهای روز جهان در کشور تولید شده اما به دلیل آنکه خودرویی برای مصرف آن وجود ندارد در حال حاضر گازوئیل با کیفیت اروپا به صورت ترکیبی در جایگاهها عرضه میشود.
سالاری توضیح داد: گازوئیل تولیدشده با استانداردهای یورو 4 و 5 برای خودروهای دیزلی پایهسبک است که در سبد سوخت انرژی هم این نوع فرآورده پیشبینی شده است.
** قیمت گازوئیل با استاندارد اروپا 5 سنت گرانتر است
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با تاکید بر اینکه این شرکت آمادگی عرضه گازوئیل با استانداردهای روز اروپا را دارد، یادآور شد: با وجود اینکه شرکتهای پالایشی تولیدکننده این نوع سوخت بخش خصوصی هستند و در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند، اما خودرویی برای مصرف این نوع سوخت در کشور تاکنون توسط خودروسازان تولید نشده است. این درحالی است که قیمت گازوئیل تولیدشده با کیفیت یورو 4 و یورو 5 نسبت به گازوئیل معمولی عرضهشده پنج سنت اختلاف دارد.
به گفته وی در حال حاضر تنها خودروهای دیزلی پایهسنگین مصرفکننده گازوئیل هستند که عمر آنها نیز بیش از 20 سال است. این درحالی است که طبق استانداردهای جهانی این عدد هشت سال تعیین شده است.
** گازوییل عرضه شده در تهران مطابق با استاندارد اروپا
سالاری در مورد توزیع نوع و کیفیت گازوئیل عرضهشده در شهر تهران نیز توضیح داد: 12 میلیون لیتر گازوئیل تولیدشده در پالایشگاه تهران مطابق با استاندارد روز اروپاست که به صورت ترکیب با گازوئیل یورو2 عرضه میشود.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش یادآور شد که شرکت ملی پالایش و پخش پیش از این نیز گازوئیل مورد استفاده کلیه اتوبوسهای شهر تهران را برای کاهش آلودگی هوا با گوگرد 500 پی.پی.ام عرضه میکرد.
** بدون خودرو دیزلی، جایگاهداران از سوخت یورو 4و5 استقبال نمیکنند
وی یکی دیگر از دلایل عرضهنشدن گازوئیل یورو 4 و 5 به صورت تفکیک شده در جایگاههای سوخت را اینگونه توضیح داد که با توجه به اینکه جایگاههای سوخت بخش خصوصی محسوب میشوند در مقابل فروش خود از وزارت نفت کارمزد دریافت میکنند در صورت نبود مصرفکننده (نبود خودروهای دیزلی پایه سبک) از عرضه گازوئیل با استاندارد روز اروپا استقبال نخواهند کرد، چرا که در داخل کلانشهرها خودروهای دیزلی پایه سنگین اجازه عبور ندارند.
** تولید 9 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و5
سالاری با اشاره به اینکه درحال حاضر 9 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و یورو 5 در کشور تولید میشود، گفت: گوگرد این بنزین 20 پی.پی.ام و مطابق با استانداردهای جهانی است که به صورت ترکیب با بنزین یورو 2 عرضه میشود.
به گفته معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش تا پایان امسال حجم تولید بنزین با استاندارد روز اروپا در پالایشگاههای کشور به 25 میلیون لیتر خواهد رسید.
** راندمان نیروگاهها پایین است اما مصرف شان بالا
وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش در فصل سرد برای مصرف نیروگاهها و صنایع 35 روز ذخیرهسازی سوخت مایع معادل 5.5 میلیارد لیتر ایجاد کرده است، گفت: این سوخت در زمانی که مصرف گاز خانگی افزایش مییابد، مورد مصرف قرار میگیرد.
سالاری با اشاره به اینکه راندمان نیروگاههای کشور در مقایسه با استانداردهای جهانی پایین است، گفت: در حال حاضر راندمان نیروگاههای ایران 35 درصد است که برای رسیدن این عدد به 41 درصد برنامهریزی شده است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اعلام اینکه مصرف سوخت مایع نیروگاههای کشور 330 میلیون بشکه نفت خام است، گفت: اگر شش درصد صرفهجویی (دستیابی به هدفگذاری 41 درصد) صورت گیرد، حدود 20 میلیون کاهش مصرف نفت خام خواهیم داشت.
** ضایعات سوخت پالایشگاهها به 6.5 درصد کاهش یافت
وی همچنین اظهار کرد که پیش از اجرای طرحهای بهینهسازی و ارتقاء کیفیت پالایشگاههای کشور ضایعات سوخت پالایشگاهها 8.5 درصد بود که اکنون این رقم به 6.5 درصد کاهش یافته است. طبق برنامه باید این رقم به 4.7 درصد برسد.
** 16میلیارد دلار سرمایهگذاری برای سوخت پاک
وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش ضمن تامین نیاز کشور روزانه موظف به انتقال 250 میلیون لیتر فرآورده نفتی است، گفت: با توجه به نیاز کشور این شرکت به دنبال ارتقاء کیفیت فرآوردههای نفتی براساس استانداردهای روز جهان است.
سالاری با اشاره به اینکه در راستای این هدف طبق برنامه چهارم توسعه طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی و ارتقاء کیفیت فرآوردههای تولیدشده در پالایشگاههای کشور در حال اجراست، گفت: تاکنون 16 میلیارد دلار در این زمینه سرمایهگذاری صورت گرفته است.
** کمک 20 هزار میلیاردی به صنایع خودروسازی
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش یادآور شد: همچنین به موازات سرمایهگذاری برای افزایش کیفیت فرآوردههای تولیدی در پالایشگاههای کشور، وزارت نفت با خودروسازان برای ساخت خودروی دیزلی پایه سبک اقدامات پژوهشی انجام داده است بهطوری که تاکنون این وزارتخانه 20 هزار میلیارد ریالی به صنایع خودروسازی در این جهت کمک کرده است.
** بازیافت روزانه 1200تن گوگرد از فرآوردههای نفتی
وی با اعلام اینکه تا پایان امسال بازیافت گوگرد از فرآوردههای نفتی به 1200 تن افزایش خواهد یافت، گفت: قبل از اجرای طرحهای بهینهسازی و ارتقاء کیفیت فرآوردههای نفتی در پالایشگاههای کشور این رقم 120تن بود، اما به تدریج با راهاندازی برخی از این طرحها در حال حاضر گوگرد تولیدی به 500 تن رسیده است.
سالاری با اشاره به اینکه طبق استانداردهای جهانی باید گوگرد گازوئیل 50 پی.پی.ام و گوگرد بنزین 20 پی.پی.ام باشد گفت: پیش از اجرای طرحهای بهینهسازی و ارتقاء کیفیت فرآوردههای نفتی پالایشگاهها گوگرد گازوئیل هفت هزار پی.پی.ام بود.
** تولید 18 میلیون گازوئیل با استاندارد روز اروپا
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اعلام اینکه در حال حاضر روزانه 18 میلیون گازوئیل به استاندارد یورو 4 و یورو 5 تولید میشود، گفت: گوگرد این فرآورده 50 پی.پی.ام است.
** خودرویی برای مصرف گازوییل یورو4 و5 تولید نشده است
وی در مورد عرضه گازوئیل با استاندارد یورو 4 و یورو 5 اظهار کرد: با وجود اینکه گازوئیل براساس استانداردهای روز جهان در کشور تولید شده اما به دلیل آنکه خودرویی برای مصرف آن وجود ندارد در حال حاضر گازوئیل با کیفیت اروپا به صورت ترکیبی در جایگاهها عرضه میشود.
سالاری توضیح داد: گازوئیل تولیدشده با استانداردهای یورو 4 و 5 برای خودروهای دیزلی پایهسبک است که در سبد سوخت انرژی هم این نوع فرآورده پیشبینی شده است.
** قیمت گازوئیل با استاندارد اروپا 5 سنت گرانتر است
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با تاکید بر اینکه این شرکت آمادگی عرضه گازوئیل با استانداردهای روز اروپا را دارد، یادآور شد: با وجود اینکه شرکتهای پالایشی تولیدکننده این نوع سوخت بخش خصوصی هستند و در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند، اما خودرویی برای مصرف این نوع سوخت در کشور تاکنون توسط خودروسازان تولید نشده است. این درحالی است که قیمت گازوئیل تولیدشده با کیفیت یورو 4 و یورو 5 نسبت به گازوئیل معمولی عرضهشده پنج سنت اختلاف دارد.
به گفته وی در حال حاضر تنها خودروهای دیزلی پایهسنگین مصرفکننده گازوئیل هستند که عمر آنها نیز بیش از 20 سال است. این درحالی است که طبق استانداردهای جهانی این عدد هشت سال تعیین شده است.
** گازوییل عرضه شده در تهران مطابق با استاندارد اروپا
سالاری در مورد توزیع نوع و کیفیت گازوئیل عرضهشده در شهر تهران نیز توضیح داد: 12 میلیون لیتر گازوئیل تولیدشده در پالایشگاه تهران مطابق با استاندارد روز اروپاست که به صورت ترکیب با گازوئیل یورو2 عرضه میشود.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش یادآور شد که شرکت ملی پالایش و پخش پیش از این نیز گازوئیل مورد استفاده کلیه اتوبوسهای شهر تهران را برای کاهش آلودگی هوا با گوگرد 500 پی.پی.ام عرضه میکرد.
** بدون خودرو دیزلی، جایگاهداران از سوخت یورو 4و5 استقبال نمیکنند
وی یکی دیگر از دلایل عرضهنشدن گازوئیل یورو 4 و 5 به صورت تفکیک شده در جایگاههای سوخت را اینگونه توضیح داد که با توجه به اینکه جایگاههای سوخت بخش خصوصی محسوب میشوند در مقابل فروش خود از وزارت نفت کارمزد دریافت میکنند در صورت نبود مصرفکننده (نبود خودروهای دیزلی پایه سبک) از عرضه گازوئیل با استاندارد روز اروپا استقبال نخواهند کرد، چرا که در داخل کلانشهرها خودروهای دیزلی پایه سنگین اجازه عبور ندارند.
** تولید 9 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و5
سالاری با اشاره به اینکه درحال حاضر 9 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و یورو 5 در کشور تولید میشود، گفت: گوگرد این بنزین 20 پی.پی.ام و مطابق با استانداردهای جهانی است که به صورت ترکیب با بنزین یورو 2 عرضه میشود.
به گفته معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش تا پایان امسال حجم تولید بنزین با استاندارد روز اروپا در پالایشگاههای کشور به 25 میلیون لیتر خواهد رسید.
** راندمان نیروگاهها پایین است اما مصرف شان بالا
وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش در فصل سرد برای مصرف نیروگاهها و صنایع 35 روز ذخیرهسازی سوخت مایع معادل 5.5 میلیارد لیتر ایجاد کرده است، گفت: این سوخت در زمانی که مصرف گاز خانگی افزایش مییابد، مورد مصرف قرار میگیرد.
سالاری با اشاره به اینکه راندمان نیروگاههای کشور در مقایسه با استانداردهای جهانی پایین است، گفت: در حال حاضر راندمان نیروگاههای ایران 35 درصد است که برای رسیدن این عدد به 41 درصد برنامهریزی شده است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اعلام اینکه مصرف سوخت مایع نیروگاههای کشور 330 میلیون بشکه نفت خام است، گفت: اگر شش درصد صرفهجویی (دستیابی به هدفگذاری 41 درصد) صورت گیرد، حدود 20 میلیون کاهش مصرف نفت خام خواهیم داشت.
** ضایعات سوخت پالایشگاهها به 6.5 درصد کاهش یافت
وی همچنین اظهار کرد که پیش از اجرای طرحهای بهینهسازی و ارتقاء کیفیت پالایشگاههای کشور ضایعات سوخت پالایشگاهها 8.5 درصد بود که اکنون این رقم به 6.5 درصد کاهش یافته است. طبق برنامه باید این رقم به 4.7 درصد برسد.